Amsterdam School of Communication Research / ASCoR

Photographer: Bram Belloni

dr. P.H.J. (Pytrik) Schafraad


  • Faculty of Social and Behavioural Sciences
    CW : Corporate Communication
  • Visiting address
    REC BC
    Nieuwe Achtergracht 166  Room number: C8.00
  • Postal address:
    Postbus  15791
    1001 NG  Amsterdam
  • P.H.J.Schafraad@uva.nl

Onderzoek

Mijn belangrijkste interesse ligt bij hoe bronnen (via public relations, informatiesubsidie) de nieuwsmedia beïnvloeden. Mijn huidige onderzoeksproject 'Dit Wordt Het Nieuws' richt zich op de invloed van persberichten van grote Nederlandse bedrijven op het nieuws. Daarbij onderzoeken we of bepaalde perberichtkenmerken invloed hebben op (a) de kans op opvolging door de nieuwsmedia en (b) de manier van opvolging. Daarnaast doe ik onderzoek naar (organisationele) crisiscommunicatie en de rol van de nieuwsmedia daarin.

 

Onderwijs

Ik geef onderwijs in de Mastertrack Corporate Communication (oa. Strategische Communicatie van Organisaties en PR, Media & Publiek), de Research Master (Content Analysis) en de bachelor Communicatiewetenschap (o.a. Kwalitatief onderzoek, Inhoudsanalyse).

 

Lid van

Associate Member ASCoR

Thesis Quality Committee

NEFCA journalism division

2016

  • Schafraad, P., van Zoonen, W., & Verhoeven, P. (2016). The news value of Dutch corporate press releases as a predictor of corporate agenda building power. Public Relations Review, 42(3), 451-458. DOI: 10.1016/j.pubrev.2015.11.014  [details] 
  • O'Loughlin, C., & Schafraad, P. (2016). News on the move: Towards a typology of Journalists in Exile. Observatorio, 10(1), 45-66. DOI: 10.7458/obs1012016869  [details] 

2013

  • Kroon, A., & Schafraad, P. (2013). Copy-paste of journalistieke verdieping? Een onderzoek naar de manier waarop nieuwsfactoren in universitaire persberichten nieuwsselectie en redactionele bewerkingsprocessen beïnvloeden. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 41(3), 283-303. [details] 
  • Schafraad, P., Wester, F., & Scheepers, P. (2013). Media attention to the far-right in three Dutch newspapers 1986-2004: characteristics and trends. Observatorio, 7(2), 1-31. [details] 
  • Kroon, A., & Schafraad, P. (2013). Copy-paste of journalistieke verdieping? Een onderzoek naar de manier waarop nieuwsfactoren in universitaire persberichten nieuwsselectie en redactionele bewerking beïnvloeden. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 41(3), 283-303. [details] 

2012

  • Schafraad, P., d'Haenens, L., Scheepers, P., & Wester, F. (2012). The evolution of a media image: newspaper attention to the Flemish far right 1987-2004. Acta Politica, 47(4), 356-378. DOI: 10.1057/ap.2012.12  [details] 

2011

  • Hijmans, E., Schafraad, P., Buijs, K., & d' Haenens, L. (2011). Wie schrijft ons nieuws? Een analyse van voorverpakt nieuws en brontransparantie in binnenlandse nieuwsonderwerpen in vier Nederlandse en Vlaamse kwaliteitskranten. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 39(2), 77-91. [details] 

2009

  • Schafraad, P. H. J., Scheepers, P. L. H., & Wester, F. P. J. (2009). Media attention to Pim Fortuyn and LPF during the 2002 elections. Negative bias or following news routines? In R. P. Konig, P. W. M. Nelissen, & F. J. M. Huysmans (Eds.), Meaningful media: communication research on the social construction of reality. (pp. 188-200). Nijmegen: Tandem Felix.
  • Schafraad, P., Wester, F., & Scheepers, P. (2009). Controversiële buitenstaanders: een longitudinale studie naar berichtgeving over ver rechts in Nederlandse dagbladen. Migrantenstudies, 25(3), 221-236.

2008

  • Schafraad, P. H. J., Scheepers, P. L. H., & Wester, F. P. J. (2008). ‘Dealing with the ‘devil of the past’. Attention for the far right in the German press (1987-2004). Publizistik, 53(3), 362-385.

2014

  • Schafraad, P. (Author). (2014). Zoek de nieuwswaardigheid. Retrieved from http://ditwordthetnieuws.blogspot.nl/2014/02/zoek-de-nieuwswaardigheid.html. [details] 
  • Schafraad, P. (Author). (2014). Onzinonderzoek als nieuws verpest journalistiek imago. ditwordthetnieuws.blogspot.nl. [details] 
  • Schafraad, P., & Spitteler, R. (2014). Dit wordt het nieuws: eindrapportage project De Nieuwswaarde van Corporate PR. Amsterdam: ASCoR. [details] 

2013

  • Schafraad, P. (Author). (2013). Nieuwsfactorencatalogussen. Amsterdam: . [details] 

2017

  • Jacobs, S. H. J., & Schafraad, P. H. J. (2017). Hoe de Fyra kon ontsporen: De valkuilen van crisiscommunicatie. Tekst[blad], 23(3), 16-19.

2012

  • Schafraad, P. (2012). Wenig Interesse an komplexem Hintergrund. Message, 2012(2), 28-29. [details] 
  • Schafraad, P. (2012). [Review of: W. van Atteveldt (2008) Semantic network analysis: techniques for extracting, representing and querying media content]. Communications : The European Journal of Communication Research, 37(2), 218-220. DOI: 10.1515/commun-2012-0011  [details] 

2011

  • Schafraad, P. (Author). (2011). In de sportjournalistiek komen relevante feiten niet altijd in de krant. De Nieuwe Reporter. [details] 

2017

  • Schafraad, P. H. J., & Jacobs, S. H. J. (2017). Communicating Responsibility: The Fyra Case. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Tilburg, Netherlands.

2015

  • Schafraad, P. H. J., van Zoonen, W., & Verhoeven, P. (2015). The news value of corporate press releases as a predictor of corporate agenda building power. Abstract from Paper presented at the International Public Relations Symposium BledCom 2015, .

Media appearance

  • de Boer, Nik, van Eijk, Nico & Schafraad, Pytrik (23-05-2015): Hoe krijgen we Sepp Blatter weg? Interview door Michiel Hulshof en Menno van der Veen [Print] Vrij Nederland. Hoe krijgen we Sepp Blatter weg? Interview door Michiel Hulshof en Menno van der Veen.

Talk / presentation

  • Schafraad, P.H.J. (invited speaker) (17-6-2015): Dit wordt het nieuws. De invloed van corporate persberichten op het nieuws nader bekeken., Invited lecture at Logeion / ANP, Rijswijk.

2009

  • Schafraad, P. H. J. (2009). Controversial Outsiders. A cross-national study of media attention to the far-right 1986-2004. Nijmegen: self
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.
  • No ancillary activities

edit contact information edit tabs